20 arter till slut!!

Är precis hemkommen från en tredagarstripp till Klarälven i jakt på laken och gäddan. Anlände på torsdag runt lunch till vandrarhemmet Kvarntorps herrgård strax utanför Forshaga. Checkade in och förberedde oss för kvällens lakefiske. Med på resan var min kompis Stefan Johansson som var på jakt efter lakeregget. Själv har jag redan det men ville såklart gärna höja mitt pb. 
 
Vi äter lite och tar oss ner till bakvattnet med alla prylar. Man har ju alltid med för mycket saker så det blev lite släpande. 
 
 
 
Taktiken för kvällen var att köra med glidande tackel och död nors som bete. Kvällen började trögt och det hände inte mycket. 
Vid 20-tiden kommer det ner en kille som heter Mattias och börjar snacka lite. Han ska också fiska ikväll och berättar att han kör bara med levande mört nu för tiden. Vi fick gärna ta om vi ville ha då han hade med ganska många mörtar. Men vi ville ge vår taktik en chans. Efter 1,5 timme så hade Mattias och hans kompis fått tre stycken med en topp på 4375g och vi hade fortfarande helt orörda beten. 
Jag beslutade att acceptera erbjudandet på levande mört och det visade sig vara lyckat. Stefan får en fin bit på 4.420g 87 cm och regget var i hamn. Själv får jag en liten stackare men jag var mest glad över Stefans succé. 
Grymt fin och låååång fisk. 
 
Dag 2 blev det jakt på betesfisk och vi åkte till ett bakvatten jag fått mört i tidigare. Vi lade ut varsitt gäddmete samtidigt, bottenmete med död 25 cm nors. 
Efter ca 20 min så skriker det i mitt larm och jag ger fisken 5 sekunder innan jag sätter mothugget. Känner direkt att det är tal om en bättre fisk. Fisken tar mycket lina och jag får inte in en meter den första minuten. Fisken kommer in och drar iväg om vartannat. Första gången vi ser fisken är precis vid håvningen och vi bara gapar när vi ser den. Den är lång och grov. Blir nästan lite skakig för första gången på länge. 
Håvningen går bra och väl i håven förstår vi att det rör sig om ett regg men hur mycket över tolv?
Vi börjar med att mäta fisken och den visar 122 cm!!!
Vågen pendlar mellan 13.7-13.8 men vi fastställer den till 13.760 g. Där satt regg nr 20!!! 
-Jaaaaa, det var som fan! var det enda jag fick ur mig. 
 
 
 
 
 
 
Kvällens fiske efter lake blev tyvärr en flopp då det började regna och blåsa. Så det blev en kort kväll. 
Men jag lyckades lura upp en på 3.500g. 
 
 
Sista kvällen så droppade tempen och vattenståndet sjönk vilket visade sig ha negativ inverkan på fisket. Stefan får en lake på 3.900g men tappar 4 st på rad vilket visar att dom inte högg ordentligt. 
För övrigt var det en mycket trevlig och lyckad resa med två regg och numera har jag nått mitt mål på 20 arter. 
/Kim 
Pinnen
2015-11-30 @ 20:39:04

Riktigt fin firre kimsan.
Stor grattis kram på dig😀

Kim Kullenberg
2015-11-30 @ 20:41:34
URL: http://specimenkim.blogg.se/

Tack Perra! Du får hänga på nästa gång.

Tony Fridh
2015-11-30 @ 21:10:00

Gillade bloggen. Spännande att läsa sådant här. Har precis börjat fumla mig fram som metare. Jag var nog lika glad som du när jag fick min första Gädda på mete. Bara 4,5 Kg men jag dansade av glädje.
Tack för en inspirerande blogg!

Anonym
2015-11-30 @ 21:19:58

Va kul att du gillar den. Man blir ju glad för alla fiskar men vissa är speciella. Jag har jagat 12:an i mer än 15 år nu så då blir det lite extra när man till slut lyckas.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

specimenkim.blogg.se

Denna bloggen är en dagbok på min resa i fiskets värld.

RSS 2.0